Πόσο επικίνδυνα είναι τα σύγχρονα συστήματα infotainment των αυτοκινήτων;

 

Οι οθόνες, τα συστήματα infotainment με τις πολλές λειτουργίες και οι δυνατότητες διασύνδεσης smartphones έχουν κυριολεκτικά κατακλύσει τα καινούργια μοντέλα με αποτέλεσμα ήδη να μην νοείται σύγχρονο αυτοκίνητο χωρίς όλα αυτά τα στοιχεία στον εξοπλισμό του.

Από την άλλη όμως γεννάται το ερώτημα αν όλες αυτές οι δυνατότητες που έχουν δημιουργήσει ένα νέο περιβάλλον στα αυτοκίνητά μας αποσπούν την προσοχή του οδηγού και κατά συνέπεια αυξάνουν τον κίνδυνο. Προκειμένου να διαπιστώσει στην πράξη το τι ισχύει, το ΑΑΑ, το Αμερικανικό Ίδρυμα για την Ασφάλεια της Κυκλοφορίας, προχώρησε σε μια έρευνα στην οποία μετείχαν 130 οδηγοί και 30 καινούργια μοντέλα. Για την υλοποίηση της συγκεκριμένης έρευνας το Ίδρυμα συνεργάστηκε με ερευνητές του Πανεπιστημίου της Γιούτα, ενώ για να καταγράψουν το μέγεθος του περισπασμού και της έλλειψης προσοχής και όχι μόνο σε ότι αφορά την παρακολούθηση του δρόμου, χρησιμοποίησαν κάμερες και πνευματικές ασκήσεις.

Από την έρευνα αυτή λοιπόν προέκυψε πως τα σύγχρονα συστήματα τελικά δημιουργούν πολλά και σημαντικά ζητήματα σε ότι αφορά την ασφάλεια. Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίστηκε στον προγραμματισμό των συστημάτων πλοήγησης, για τον οποίο κατά μέσο όρο χρειάζονται 40 ολόκληρα δευτερόλεπτα, ενώ τους οδηγούς που μετείχαν δυσκόλεψαν και οι λειτουργίες με φωνητικές εντολές (voice commands), αλλά και πιο απλές διαδικασίες, όπως η ρύθμιση του ραδιοφώνου ή η κλήση μέσω κινητού τηλεφώνου. 

Οι παρατηρήσεις τις έρευνας κατέδειξαν πως στην απόσπαση της προσοχής λόγω του χειρισμού των συστημάτων προστίθεται και ο εκνευρισμός λόγω της δυσκολίας που αυτός παρουσιάζει. Αυτό σημαίνει πως η προσθήκη τόσων πολλών λειτουργιών τελικά όχι μόνο δεν διευκολύνει αλλά δημιουργεί μια δυσάρεστη εμπειρία χρήσης.

INFOTAINMENT SYSTEMS 2

Τα συστήματα πλοήγησης είναι αυτά που δυσκολέυουν περισσότερο τους οδηγούς, λόγω του σύνθετου προγραμματισμού τους, που κατά μέσο όρο απαιτεί περισσότερα από 40 δευτερόλεπτα. Πηγή: Audi

Στα μοντέλα που εξετάστηκαν στην έρευνα του ΑΑΑ υπάρχουν και αρκετά ολοκαίνουργια, του 2017, κανένα από τα οποία δεν μπόρεσε να πετύχει μια καλή αξιολόγηση, ενώ το ενδιαφέρον είναι πως όσο πιο εξελιγμένα είναι τα συστήματα τόσο πιο χαμηλή η βαθμολογία τους. Αυτό που επιβεβαιώθηκε πάντως είναι πως η πιο απλή και εύκολη μέθοδος εισαγωγής δεδομένων και χειρισμού είναι η οθόνη αφής.

Μέχρι οι κατασκευαστές να αξιοποιήσουν τα στοιχεία και τα δεδομένα της έρευνας και να κάνουν τα συστήματά τους πιο φιλικά στο χρήση και πιο απλά το Ίδρυμα συμβουλεύει να αποφεύγονται οι σύνθετες ενέργειες, καθώς και η αποστολή μηνυμάτων ή ο έλεγχος των social media κατά τη διάρκεια της οδήγησης.

Πηγή: cnn.gr